Subscribe:

zaterdag 16 september 2017

Bang, maar onverschrokken

Bang ben ik. Bang voor alles. Bang voor pijn, voor achteruitgang. Bang voor drempels, opstapjes, om te struikelen. Bang voor nieuwe dingen en bang om op te geven wat niet meer gaat.
Hoe ontwrichtend werkt het om je baan te verliezen. Hoe ontwrichtend werkt het om niet meer te kunnen vertrouwen op een lijf dat functioneert zoals het altijd deed. Geen zekerheid meer te hebben over dat wat je aankan. Geen zekerheid te hebben over je werkelijkheid. Klopt je eigen waarneming. Dat wat ik vind, is dat ook zo. Niet meer geschikt zijn voor het werk dat je al jaren hebt gedaan. Dat je na een hele tijd daar misschien toch in mee moet gaan. Misschien is het ook geen goed idee meer. Bang dus. Dwalend, zoekend en toch maar weer gaan.
Nu ga ik het doen, ik heb me opgegeven. Naast de dingen die ik moet, de re-integratieverplichtingen, gesprekken , afspraken en open sollicitaties, ga ik een opleiding volgen.
Ik weet niet of het gaat lukken, maar dat zien we dan wel weer. Het is een eenjarige opleiding tot kindercoach. Het zal me in ieder geval prikkelen tot het gebruiken van mijn hersens. Prikkelen, hersens….. in mijn geval moet dat lukken.
Weer naar school, leren. Ik weet niet of ik dat nog kan, maar we zullen het zien. Het is niet elke week, dat scheelt. De eerste keren een dag naar Utrecht en daarna hoor ik nog waar het zal zijn.
Onzeker ben ik er wel over. Is dit wel een goed plan. Niet te hoog gegrepen? Heb ik er uiteindelijk iets aan? Maar wat valt er te verliezen. Ik hoef nergens verantwoording af te leggen. Als ik het niet probeer lukt het in ieder geval niet. Het kan hooguit een teleurstelling zijn als het niet gaat werken. Teleurstellingen horen er soms bij. Het hoeft niet altijd leuk te zijn. Maar vooralsnog ga ik er maar vanuit dat het dat wel is.
Verder gaat het niet zo geweldig trouwens, de laatste tijd. Dan weer dit, dan weer dat. Pijntje hier, pijntje daar. Slapen is ook niet alles, maar ja zo gaat dat soms. Ik heb veel in de auto gezeten de afgelopen weken en dan een portie stress erbij. Gelukkig heb ik twee keer in de week fysiotherapie. In plaats van de oefeningen worden nu de pijnlijke plekken behandeld. Ik denk dat het gaat helpen. Zeker als ik weer in mijn normale invulling van de dagen zit. Maar soms maakt het bang.
Bang voor donker, bang voor koud, bang voor moe, moe van bang. Maar verder gaat het wel. Opstaan en weer verder gaan.
Gelukkig is na de vakantietijd al het sporten wel weer begonnen. Na alle drukte van de laatste tijd gaat dat nu weer helemaal zijn gangetje. Mijn vaste groepjes en de normale vaste tijden van gaan. Bijna elke dag, dat geeft houvast in bange tijden.





0 reacties:

Een reactie posten